O biuletynie
ESP
Uchwała Nr 41/VI/15 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 26 marca 2015 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo -Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach
Na podstawie przepisu art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2013r, poz. 595 ze zm.) Zarząd Powiatu uchwala
§ 1.
Przyjąć Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.
§ 3.
Traci moc Uchwała Nr 62/ X/07 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 11 kwietnia 2007 roku w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do zarządzenia Nr 41 / VI / 15 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 26 marca 2015r.
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach, zwany dalej „Regulaminem" określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych, wchodzących w jej skład.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach,
- Placówce – należy przez to rozumieć Powiatową Placówkę Opiekuńczo-Wychowawczą w Czerwionce-Leszczynach typu socjalizacyjnego.
§ 3
- Placówka działa na podstawie:
- właściwych przepisów prawa dla jednostek budżetowych oraz instytucjonalnej pieczy zastępczej,
- Statutu nadanego uchwałą Rady Powiatu Rybnickiego,
- niniejszego Regulaminu.
- Pełna nazwa Placówki brzmi: Powiatowa Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Czerwionce-Leszczynach.
- Siedziba Placówki znajduje się w Czerwionce-Leszczynach, ul.3-go Maja 42.
- W skład Placówki wchodzą:
- Mieszkanie rodzinkowe - Palowice, ul. Szeroka 2A,
- Mieszkanie rodzinkowe - Czerwionka-Leszczyny, ul. 3-go Maja 85.
- Placówka jest placówką opiekuńczo-wychowawczą o charakterze socjalizacyjnym.
- Placówka jest jednostką budżetową Powiatu Rybnickiego.
§ 4
- Organem prowadzącym Placówkę jest Powiat Rybnicki.
- Nadzór nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w Placówce sprawuje Wojewoda.
§ 5
Regulamin określa organizację, zadania oraz zakres opieki i wychowania dzieci pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej realizowane przez Placówkę.
Rozdział II
Podstawowe zasady organizacji Placówki
§ 6
Funkcjonowanie Placówki opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
§ 7
- Działalnością Placówki kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz Dyrektor.
- Dyrektora Placówki zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu Rybnickiego.
- Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora jest Starosta Rybnicki.
- Dyrektor działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu Rybnickiego.
- Wynagrodzenie i inne warunki płacy Dyrektora ustala Starosta Rybnicki.
- Organizację pracy w Placówce, prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników określa Regulamin Pracy.
- Podczas nieobecności Dyrektora prawo do podpisywania dokumentów posiada upoważniony pisemnie pracownik Placówki.
§ 8
Do kompetencji Dyrektora Placówki należy w szczególności:
- Kierowanie całokształtem działalności Placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- Wydawanie zarządzeń i poleceń służbowych dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Placówki, wykonywanie uprawnień pracodawcyi zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników zatrudnionych w Placówce;
- Prowadzenie polityki kadrowej Placówki;
- Nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy w Placówce;
- Planowanie i dysponowanie środkami budżetowymi Placówki na podstawie upoważnienia;
- Sprawowanie nadzoru nad działalnością finansowo - księgową Placówki;
- Planowanie, wytyczanie kierunków działania i organizacja pracy Placówki oraz koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań przez Placówkę;
- Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz bieżącej oceny jej funkcjonowania;
- Współdziałanie z samorządami terytorialnymi, administracją rządową, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, służbą zdrowia, szkołami, organizacjami pozarządowymi, Policją, sądami, prokuraturą i innymi instytucjami w zakresie realizacji zadań Placówki;
Rozdział III
Struktura organizacyjna Placówki
§ 9
W Placówce tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- Dział Administracyjny – A;
- Dział Opiekuńczo-Wychowawczy – OW;
§ 10
- Działem Opiekuńczo- Wychowawczym Placówki kieruje – starszy wychowawca – koordynator.
- Działalnością Działu Administracyjnego kieruje Główny Księgowy.
- Pracownicy wymienieni w ust. 1 i 2 odpowiadają przed Dyrektorem za organizację wewnętrzną oraz skuteczność działania podległych działów organizacyjnych.
- Szczegółową strukturę organizacyjną Placówki z podziałem na komórki organizacyjne określa schemat organizacyjny Placówki, będący załącznikiem do niniejszego Regulaminu.
§ 11
W działach organizacyjnych tworzy się następujące stanowiska pracy:
- Dział Administracyjny
- główny księgowy,
- sekretarka.
- Dział Opiekuńczo-Wychowawczy
- koordynator,
- wychowawca,
- psycholog,
- pedagog,
- pracownik socjalny.
§ 12
- Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają szczegółowe zakresy czynności.
- Szczegółowy wykaz stanowisk, wymaganych kwalifikacji oraz wynagrodzeń określa Regulamin Wynagradzania.
Rozdział IV
Zakres zadań komórek organizacyjnych Placówki
§ 13
- Do zadań poszczególnych działów organizacyjnych należy:
- Dział administracyjny:
- Główny księgowy
Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:
- Kierowanie Działem Administracyjnym;
- Prowadzenia rachunkowości jednostki, w tym:
- Bieżąca rejestracja operacji finansowych,
- Ewidencja operacji związanych z obsługą Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- Rejestracja dochodów budżetowych,
- Dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego placówki;
- Wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, w tym:
- Realizacja przelewów oraz wypłat gotówkowych w kasie,
- Odprowadzanie dochodów budżetowych do budżetu jednostki samorządu terytorialnego
- Dokonywania wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- Naliczanie i wypłata wynagrodzeń i pochodnych oraz dokonywanie potrąceń z wynagrodzeń;
- Rozliczanie zużycia paliwa do samochodu służbowego;
- Sprawowanie bieżącego nadzoru nad wydatkowaniem środków budżetowych oraz przestrzeganiem dyscypliny budżetowej;
- Kontrola wewnętrzna wykorzystania funduszu płac;
- Kontrola wewnętrzna prawidłowości naliczeń funduszu płac;
- Kontrola wewnętrzna magazynów i kasy;
- Sporządzanie sprawozdań budżetowych;
- Opracowywanie okresowych analiz, ocen i prognoz realizacji budżetu;
- Sporządzanie planów budżetowych i ich zmian;
- Przygotowywanie projektów zarządzeń dotyczących gospodarki finansowej;
- Nadzór nad pracami inwentaryzacyjnymi w Placówce;
- Wykonywanie innych plac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb;
- Sekretarka
Do zadań sekretarki należy w szczególności:
- Prowadzenie kancelarii ogólnej oraz archiwum;
- Pełnienie obowiązków kasjera i prowadzenie związanej z tym dokumentacji. raporty kasowe, rozliczenia zaliczek;
- Redagowanie pism;
- Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
- Przygotowywanie projektów regulaminów, instrukcji i zarządzeń oraz sprawozdań jednostki;
- Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników;
- Gospodarka rzeczowymi składnikami majątkowymi;
- Zaopatrzenie materiałowo – techniczne;
- Prowadzenie spraw kadrowych;
- Obsługa urządzeń biurowych;
- Zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy;
- Prowadzenie spraw z zakresu ustawy o zamówieniach publicznych;
- Przygotowywanie i prowadzenie spraw związanych z naborem na wolne stanowiska pracy;
- Przygotowywanie projektów umów cywilnych oraz prowadzenie ich rejestru;
- Prowadzenie księgi meldunkowej oraz księgi ewidencyjnej wychowanków;
- Wykonywanie innych plac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.
- Główny księgowy
- Dział Opiekuńczo-Wychowawczy:
- Starszy wychowawca - Koordynator:
Do zadań starszego wychowawcy – koordynatora należy w szczególności:
- kierowanie Działem Opiekuńczo-Wychowawczym;
- pobieranie i rozliczanie pobranych zaliczek realizowanych przez Placówkę;
- odpowiedzialność za zaopatrzenie Placówki (mieszkań rodzinkowych);
- koordynowanie codziennej pracy oraz jej funkcjonowanie;
- odpowiedzialność za stan i poziom pracy wychowawczej grupy;
- opracowywanie rocznych planów pracy i sprawozdań z wykonania zadań;
- nadzór nad funkcjonowaniem Placówki (mieszkań rodzinkowych) i realizacją planu pomocy dziecku;
- współdziałanie z rodzicami, opiekunami prawnymi i rodzinami zaprzyjaźnionymi;
- kontrola dokumentacji prowadzonej przez wychowawców;
- dokonywanie kontroli pomieszczeń na terenie Placówki (mieszkań rodzinkowych) i informowanie Dyrektora o potrzebach wynikających z funkcjonowania jednostki;
- współpraca ze szkołami oraz innymi instytucjami;
- sporządzanie w dni wolne od zajęć szkolnych oraz w okresie wakacyjnym imiennej listy wychowanków, za których odpowiadają wychowawcy podczas dyżuru;
- odpowiedzialność za powierzone mienie na terenie Placówki (mieszkań rodzinkowych).
- koordynowanie spotkań, uroczystości oraz wyjazdów.
- Wychowawcy:
Do zadań wychowawców należy w szczególności:
- Sprawowanie bezpośredniej opieki nad dziećmi, zapewnienie im bezpieczeństwa.
- Organizowanie pracy w grupie oraz pracy indywidualnej z dzieckiem;
- Wdrażanie wychowanków do higienicznego trybu życia oraz samodzielnego funkcjonowania;
- Organizowanie czasu wolnego i nauki, w tym uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych, rekreacyjnych i sportowych;
- Opracowanie i realizacja indywidualnego planu pracy z wychowankiem;
- Przygotowanie dzieci do samodzielnego życia;
- Wyposażenie wychowanków w odzież i przybory szkolne oraz inne niezbędne przedmioty osobistego użytku;
- Współpraca z psychologiem i pedagogiem w podejmowaniu działań rekompensujących brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujących do życia w społeczeństwie;
- Współpraca z rodziną dziecka oraz rodzinami zaprzyjaźnionymi;
- Współpraca w zakresie opieki i wychowania ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi;
- Prowadzenie indywidualnej dokumentacji dziecka oraz dokumentacji grupy;
- Uczestniczenie w naradach i posiedzeniach Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka;
- Sprawozdawczość z pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej.
- Starszy wychowawca - Koordynator:
- Specjaliści:
- pracownik socjalny:
Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:
- praca socjalna,
- dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń - rozpoznanie sytuacji rodzinnej dziecka,
- udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych dzieciom przebywającym w Placówce i ich rodzinom,
- pomoc w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy,
- pobudzanie społecznej aktywności i inspirowanie działań samopomocowych w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych dzieci i ich rodzin,
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami i instytucjami w celu przeciwdziałania i ograniczania patologii i skutków negatywnych zjawisk społecznych występujących w rodzinach wychowanków Placówki,
- przygotowywanie wychowanków do samodzielnego życia po opuszczeniu Placówki poprzez opracowywanie programu usamodzielniania,
- praca z rodziną dziecka,
- inicjowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodzinnej dziecka i umożliwienie powrotu dziecka do rodziny.
- psycholog i pedagog:
Do zadań psychologa i pedagoga należy w szczególności:
- przygotowanie diagnozy psychofizycznej dziecka,
- prowadzenie zajęć specjalistycznych,
- sporządzanie kart udziału w zajęciach specjalistycznych,
- prowadzenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla rodziców dzieci przebywających w Placówce,
- sporządzanie arkuszy badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych,
- utrzymywanie kontaktu z pedagogami szkolnymi, wychowawcami dzieci, kuratorami sądowymi,
- uczestnictwo w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,
- współpraca z rodziną dziecka, z osobami biorącymi udział w procesie wychowawczym dziecka, z sądem oraz innymi instytucjami.
- pracownik socjalny:
- Dział administracyjny:
2. Zadania innych zatrudnionych specjalistów określa Dyrektor Placówki dostosowując do indywidualnych potrzeb wychowanków Placówki.
3. Działalność Placówki może być uzupełniana pracą wolontariuszy.
Rozdział V
Wychowankowie
§ 14
Prawa i obowiązki wychowanków Placówki.
- Prawa wychowanka do:
- wszechstronnego rozwoju zgodnie z Kartą Praw Dziecka;
- opieki wychowawczej;
- ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania;
- wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących;
- swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia w Placówce, a także światopoglądowych i religijnych;
- uznania i poszanowania osobistych przekonań religijnych;
- życzliwego traktowania przez wychowawców oraz innych pracowników Placówki;
- rozwijania swoich zdolności i zainteresowań w trakcie procesu dydaktycznego i wychowawczego;
- systematycznej, jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny swojej wiedzy, umiejętności i zachowania;
- dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, a także terapeutycznych i rewalidacyjnych, o ile są takie wskazania dla dziecka;
- zaopatrzenia w podręczniki, pomoce i przybory szkolne;
- utrzymania osobistych kontaktów z rodzicami i osobami bliskimi,
- samodzielnych wypisów - po ukończeniu trzynastego roku życia oraz po uzyskaniu zgody wychowawcy,
§ 15
- Obowiązki wychowanka :
- przestrzeganie postanowień zawartych w regulaminie Placówki;
- uznawanie godności i podmiotowości innych osób;
- dbałość o życie, zdrowie, higienę oraz rozwój własny, kolegów i koleżanek;
- dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w Placówce;
- systematyczne uczęszczanie na wszystkie zajęcia szkolne, a w razie nieobecności dostarczenie usprawiedliwienia;
- zwracanie się z szacunkiem do innych;
- przestrzeganie zasad kultury współżycia społecznego;
- świadome i rzetelne wykonywanie poleceń i zarządzeń Dyrektora, wychowawców i innych pracowników Placówki;
- zabieranie ze sobą legitymacji szkolnej przy opuszczaniu Placówki;
- punktualny powrót do Placówki;
- dbanie o sprzęt, wyposażenie, urządzenia, czystość i porządek pomieszczeń oraz terenu wokół Placówki;
- poszanowanie podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu;
- sumienne wykonywanie prac z zakresu samoobsługi;
- nienaganne zachowanie w miejscach publicznych;
§ 16
- Wychowankowie mają prawo do odwiedzin ze strony rodziny oraz osób znaczących dla dziecka.
- W dni nauki szkolnej odwiedziny odbywają się w godzinach od 16.00 do 18.00, a w dni wolne od godziny 14.00 do 18.00.
- Wychowawca może wyrazić zgodę na odwiedziny w innym terminie niż wskazany w ust. 2
Rozdział VI
Organizacja działalności kontroli
§ 17
- Kontrola jako integralny element nadzoru obejmuje wszystkie czynności, których celem jest ocena prawidłowości działania, sposobu realizacji zaplanowanych zadań pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz usuniecie stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowości.
- Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli odpowiadają:
- Dyrektor – w odniesieniu do całokształtu działalności Placówki,
- Główny Księgowy – w zakresie realizacji budżetu Placówki.
Rozdział VII
Przyjmowanie, rejestrowanie i załatwianie skarg i wniosków
§ 18
- Dyrektor Placówki przyjmuje w sprawach skarg i wniosków raz w tygodniu w poniedziałek w godzinach od 10.00 do 12.00.
- W placówce jest prowadzony rejestr skarg i wniosków.
- Skargi, które nie wymagają postępowania wyjaśniającego winny być załatwione niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu czternastu dni, natomiast pozostałe w terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.
- Nadzór nad organizacją przyjmowania i załatwiania spraw obywateli, skarg i wniosków sprawuje Dyrektor.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 21
Wszelkie zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Placówki dokonywane będą w trybie właściwym dla jego ustalenia.
ZAŁĄCZNIK NR 1- STRUKTURA ORGANIZACYJNA
Dyrektor | |
Dział Administracyjny | Dział Opiekuńczo-Wychowawczy |
Główny księgowy Sekretarka |
Koordynatorzy Wychowawcy Psycholog Pedagog Pracownik socjalny |