Powiatowa Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza

w Czerwionce-Leszczynach

UCHWAŁA NR 95/XII/15 ZARZĄDU POWIATU W RYBNIKU z dnia 24 lipca 2015 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo -Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach

 

Na podstawie przepisu art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2013r, poz. 595 ze zm.)

Zarząd Powiatu uchwala

§ 1.

Przyjąć Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.

§ 3.

Traci moc Uchwała Nr 41/ VI/ 15 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 26 marca 2015 roku w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.

§ 4.

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 


Załącznik do Uchwały Nr 95/XII / 2015 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 24 lipca 2015r.

 

Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1

Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach, zwany dalej „Regulaminem” określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych, wchodzących w jej skład.

§ 2

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

1) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach,

2) Placówce – należy przez to rozumieć Powiatową Placówkę Opiekuńczo-Wychowawczą w Czerwionce-Leszczynach typu socjalizacyjnego.

§ 3

  1. Placówka działa na podstawie:
    1. właściwych przepisów prawa dla jednostek budżetowych oraz instytucjonalnej pieczy zastępczej,
    2. Statutu nadanego uchwałą Rady Powiatu Rybnickiego,
    3. niniejszego Regulaminu.
  1. Pełna nazwa Placówki brzmi:

Powiatowa Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Czerwionce-Leszczynach.

  1. Siedziba Placówki znajduje się w Czerwionce-Leszczynach, ul.3-go Maja 42.
  2. W skład Placówki wchodzą:

• Mieszkanie rodzinkowe - Palowice, ul. Szeroka 2A,

• Mieszkanie rodzinkowe - Czerwionka-Leszczyny, ul. 3-go Maja 85.

  1. Placówka jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego.
  2. Placówka jest jednostką budżetową Powiatu Rybnickiego.

§ 4

1. Organem prowadzącym Placówkę jest Powiat Rybnicki.

2. Nadzór nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w Placówce sprawuje Wojewoda.

§ 5

Regulamin określa organizację, zadania oraz zakres opieki i wychowania dzieci pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej realizowane przez Placówkę.

Rozdział II

Podstawowe zasady organizacji Placówki

§ 6

Funkcjonowanie Placówki opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.

§ 7

    1. Działalnością Placówki kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz Dyrektor.
    2. Dyrektora Placówki zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu Rybnickiego.
    3. Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora jest Starosta Rybnicki.
    4. Dyrektor działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu Rybnickiego.
    5. Wynagrodzenie i inne warunki płacy Dyrektora ustala Starosta Rybnicki.
    6. Organizację pracy w Placówce, prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników określa Regulamin Pracy.
    7. Podczas nieobecności Dyrektora prawo do podpisywania dokumentów posiada upoważniony pisemnie pracownik Placówki.

    § 8

    Do kompetencji Dyrektora Placówki należy w szczególności:

    1. Kierowanie całokształtem działalności Placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;
    2. Wydawanie zarządzeń i poleceń służbowych dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Placówki, wykonywanie uprawnień pracodawcy i zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników zatrudnionych w Placówce;
    3. Prowadzenie polityki kadrowej Placówki;
    4. Nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy w Placówce;
    5. Planowanie i dysponowanie środkami budżetowymi Placówki na podstawie upoważnienia;
    6. Sprawowanie nadzoru nad działalnością finansowo - księgową Placówki;
    7. Planowanie, wytyczanie kierunków działania i organizacja pracy Placówki oraz koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań przez Placówkę;
    8. Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz bieżącej oceny jej funkcjonowania;
    9. Współdziałanie z samorządami terytorialnymi, administracją rządową, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, służbą zdrowia, szkołami, organizacjami pozarządowymi, Policją, sądami, prokuraturą i innymi instytucjami w zakresie realizacji zadań Placówki;

    Rozdział III

    Struktura organizacyjna Placówki

    § 9

    W Placówce tworzy się następujące komórki organizacyjne:

    1. Dział Administracyjny – A;
    2. Dział Opiekuńczo-Wychowawczy – OW;

    § 10

    1. Działem Opiekuńczo- Wychowawczym Placówki kierują – starsi wychowawcy – koordynatorzy.
    2. Działalnością Działu Administracyjnego kieruje Główny Księgowy.
    3. Pracownicy wymienieni w ust. 1 i 2 odpowiadają przed Dyrektorem za organizację wewnętrzną oraz skuteczność działania podległych działów organizacyjnych.
    4. Szczegółową strukturę organizacyjną Placówki z podziałem na komórki organizacyjne określa schemat organizacyjny Placówki, będący załącznikiem do niniejszego Regulaminu.

    § 11

    W działach organizacyjnych tworzy się następujące stanowiska pracy:

    1) Dział Administracyjny

    a) główny księgowy,

    b) sekretarka.

    2)Dział Opiekuńczo-Wychowawczy

    a) starszy wychowawca - koordynator,

    b) wychowawca

    c) psycholog,

    d) pedagog,

    § 12

    1. Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają szczegółowe zakresy czynności.
    2. Szczegółowy wykaz stanowisk, wymaganych kwalifikacji oraz wynagrodzeń określa Regulamin Wynagradzania.

    Rozdział IV

    Zakres zadań komórek organizacyjnych Placówki

    § 13

    1. Do zadań poszczególnych działów organizacyjnych należy:
    1. Dział administracyjny:

    Główny księgowy

    Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:

    1. Kierowanie Działem Administracyjnym;
    2. Prowadzenia rachunkowości jednostki, w tym:
    • Bieżąca ewidencja operacji finansowych,
    • Ewidencja operacji związanych z obsługą Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
    • Dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego placówki;
    1. Wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, w tym:
    • Realizacja przelewów,
    • Odprowadzanie dochodów budżetowych do budżetu jednostki samorządu terytorialnego
    1. Dokonywania wstępnej kontroli:
    • zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
    • kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
    1. Naliczanie i wypłata wynagrodzeń, ich pochodnych i innych należności, dokonywanie potrąceń z wynagrodzeń oraz naliczanie i odprowadzanie składek ZUS, sporządzanie związanych z tym deklaracji;
    2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad wydatkowaniem środków budżetowych oraz przestrzeganiem dyscypliny budżetowej;
    3. Kontrola wewnętrzna kasy;
    4. Sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych;
    5. Opracowywanie okresowych analiz, ocen i prognoz realizacji budżetu;
    6. Sporządzanie planów finansowych i ich zmian;
    7. Przygotowywanie projektów zarządzeń dotyczących gospodarki finansowej;
    8. Wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.

    Sekretarka

    Do zadań sekretarki należy w szczególności:

    1. Prowadzenie kancelarii ogólnej oraz archiwum;
    2. Pełnienie obowiązków kasjera i prowadzenie związanej z tym dokumentacji;
    3. Redagowanie pism;
    4. Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
    5. Przygotowywanie projektów regulaminów, instrukcji i zarządzeń oraz sprawozdań jednostki;
    6. Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników;
    7. Gospodarka rzeczowymi składnikami majątkowymi;
    8. Zaopatrzenie materiałowo – techniczne;
    9. Prowadzenie spraw kadrowych;
    10. Prowadzenie spraw z zakresu ustawy o zamówieniach publicznych;
    11. Przygotowywanie i prowadzenie spraw związanych z naborem na wolne stanowiska pracy;
    12. Przygotowywanie projektów umów cywilnych oraz prowadzenie ich rejestru;
    13. Prowadzenie księgi meldunkowej oraz księgi ewidencyjnej wychowanków;
    14. Wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności
      od potrzeb.

    II. Dział Opiekuńczo-Wychowawczy:

    Starszy wychowawca - Koordynator:

    Do zadań starszego wychowawcy – koordynatora poza zadaniami wychowawcy należy
    w szczególności:

    1) kierowanie Działem Opiekuńczo-Wychowawczym;

    2) pobieranie i rozliczanie pobranych zaliczek na potrzeby Placówki;
    3) odpowiedzialność za zaopatrzenie Placówki (mieszkań rodzinkowych) w artykuły i środki niezbędne do bieżącego funkcjonowania;

    4) koordynowanie codziennej pracy wychowawców oraz funkcjonowania mieszkań;

    5) opracowywanie rocznych planów pracy i sprawozdań z wykonania zadań;

    6) nadzór nad funkcjonowaniem Placówki (mieszkań rodzinkowych) i realizacją planu pomocy dziecku;

    7) współdziałanie z rodzicami, opiekunami prawnymi i rodzinami zaprzyjaźnionymi;

    8) kontrola dokumentacji prowadzonej przez wychowawców;

    9) dokonywanie kontroli pomieszczeń na terenie Placówki (mieszkań rodzinkowych) i informowanie Dyrektora o potrzebach wynikających z funkcjonowania jednostki;

    10) współpraca ze szkołami oraz innymi instytucjami;

    11) odpowiedzialność za powierzone mienie na terenie Placówki (mieszkań rodzinkowych;

    12)koordynowanie spotkań, uroczystości oraz wyjazdów;

    13) gospodarka rzeczowymi składnikami majątkowymi;

    14) sporządzanie sprawozdań zleconych przez Dyrektora;

    15) wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.

    Wychowawcy:

    Do zadań wychowawców należy w szczególności:

    1. Sprawowanie bezpośredniej opieki nad dziećmi, zapewnienie im bezpieczeństwa.
    2. Organizowanie pracy w grupie oraz pracy indywidualnej z dzieckiem;
    3. Wdrażanie wychowanków do higienicznego trybu życia oraz samodzielnego funkcjonowania;
    4. Organizowanie czasu wolnego i nauki, w tym uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych, rekreacyjnych i sportowych;
    5. Opracowanie i realizacja indywidualnego planu pracy z wychowankiem;
    6. Przygotowanie dzieci do samodzielnego życia;
    7. Wyposażenie wychowanków w odzież i przybory szkolne oraz inne niezbędne przedmioty osobistego użytku;
    8. Współpraca z psychologiem i pedagogiem w podejmowaniu działań rekompensujących brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujących do życia w społeczeństwie;
    9. Znajomość sytuacji rodzinnej i prawnej dziecka, współpraca i stały kontakt z rodziną dziecka oraz rodzinami zaprzyjaźnionymi;
    10. Współpraca w zakresie opieki i wychowania ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi;
    11. Właściwe i systematyczne prowadzenie pełnej dokumentacji opiekuńczo-wychowawczej , a zwłaszcza:

    - indywidualnych planów pracy z dzieckiem,

    - kart pobytu dziecka w Placówce,

    - dokumentacji grupy;

    1. Uczestniczenie w naradach i posiedzeniach Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka;
    2. Sprawozdawczość z pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej;
    3. Inicjowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodzinnej dziecka i umożliwienie powrotu dziecka do rodziny;
    4. Systematyczny kontakt z nauczycielami szkół, wychowawcami klas, kierownikami warsztatów szkolnych, opiekunami praktyk powierzonych wychowanków. Analiza wyników nauczania, wychowania, frekwencji w szkole i na praktykach zawodowych;
    5. Pełna odpowiedzialność za sumienną realizację pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej;
    6. Dokonywanie analizy semestralnej i całorocznej pracy pedagogicznej oraz z zakresu prowadzonego koła zainteresowań. Przedstawienie Dyrektorowi wniosków i propozycji mających na celu usprawnienie działalności Placówki. Likwidowanie zaistniałych uchybień, naruszeń, nieprawidłowości i ich przyczyn;
    7. W przypadku samowolnego opuszczenia Placówki przez wychowanka, wychowawca pełniący dyżur zgłasza fakt Policji;
    8. O powrocie wychowanka wychowawca zawiadamia wszystkie właściwe instytucje;
    9. Wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.

    Psycholog i pedagog:

    1. Do zadań psychologa i pedagoga należy w szczególności:

    1) przygotowanie diagnozy psychofizycznej dziecka,

    2) prowadzenie zajęć specjalistycznych,

    3) sporządzanie kart udziału w zajęciach specjalistycznych,

    4) prowadzenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla rodziców dzieci przebywających w Placówce,

    5) sporządzanie arkuszy badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych,

    6) utrzymywanie kontaktu z pedagogami szkolnymi, wychowawcami dzieci, kuratorami sądowymi,

    7) uczestnictwo w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,

    8) współpraca z rodziną dziecka, z osobami  biorącymi udział w procesie wychowawczym dziecka, z sądem oraz innymi instytucjami,

    9) pomoc wychowawcom w profilaktyce trudności wychowawczych i zaburzeń w zachowaniu poprzez indywidualne i grupowe spotkania z wychowankami ( pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów, informacje dotyczące prawidłowego i nieprawidłowego zaspokajania potrzeb),

    10) sporządzanie sprawozdań zleconych przez Dyrektora,

    11) wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.

    Rozdział V

    Wychowankowie

    § 14

    Prawa i obowiązki wychowanków Placówki.

    1. Prawa wychowanka do:

    1) wszechstronnego rozwoju zgodnie z Kartą Praw Dziecka;

    2) opieki wychowawczej;

    3) ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania;

    4) wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących;

    5) swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia w Placówce, a także światopoglądowych i religijnych;

    6) uznania i poszanowania osobistych przekonań religijnych;

    7) życzliwego traktowania przez wychowawców oraz innych pracowników Placówki;

    8) rozwijania swoich zdolności i zainteresowań w trakcie procesu dydaktycznego i wychowawczego;

    9) systematycznej, jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny swojej wiedzy, umiejętności i zachowania;

    10) dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, a także terapeutycznych i rewalidacyjnych, o ile są takie wskazania dla dziecka;

    11) zaopatrzenia w podręczniki, pomoce i przybory szkolne;

    12) utrzymania osobistych kontaktów z rodzicami i osobami bliskimi,

    13) samodzielnych wypisów - po ukończeniu trzynastego roku życia oraz po uzyskaniu zgody wychowawcy,

    § 15

    2. Obowiązki wychowanka :

    1) przestrzeganie postanowień zawartych w regulaminie Placówki;

    2) uznawanie godności i podmiotowości innych osób;

    3) dbałość o życie, zdrowie, higienę oraz rozwój własny, kolegów i koleżanek;

    4) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w Placówce;

    5) systematyczne uczęszczanie na wszystkie zajęcia szkolne, a w razie nieobecności dostarczenie usprawiedliwienia;

    6) zwracanie się z szacunkiem do innych;

    7) przestrzeganie zasad kultury współżycia społecznego;

    8) świadome i rzetelne wykonywanie poleceń i zarządzeń Dyrektora, wychowawców
    i innych pracowników Placówki;

    9) zabieranie ze sobą legitymacji szkolnej przy opuszczaniu Placówki;

    10) punktualny powrót do Placówki;

    11) dbanie o sprzęt, wyposażenie, urządzenia, czystość i porządek pomieszczeń oraz terenu wokół Placówki;

    12) poszanowanie podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu;

    13) sumienne wykonywanie prac z zakresu samoobsługi;

    14) nienaganne zachowanie w miejscach publicznych;

    § 16

    1. Wychowankowie mają prawo do odwiedzin ze strony rodziny oraz osób znaczących dla dziecka.
    2. W dni nauki szkolnej odwiedziny odbywają się w godzinach od 16.00 do 18.00, a w dni wolne od godziny 14.00 do 18.00.
    3. Wychowawca może wyrazić zgodę na odwiedziny w innym terminie niż wskazany
      w ust. 2

    .

    Rozdział VI

    Organizacja działalności kontroli

    § 17

    1. Kontrola jako integralny element nadzoru obejmuje wszystkie czynności, których celem jest ocena prawidłowości działania, sposobu realizacji zaplanowanych zadań pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz usuniecie stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowości.

    2. Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli odpowiadają:

    a) Dyrektor – w odniesieniu do całokształtu działalności Placówki,

    b) Główny Księgowy – w zakresie realizacji budżetu Placówki.

    Rozdział VII

    Przyjmowanie, rejestrowanie i załatwianie skarg i wniosków

    § 18

    1. Dyrektor Placówki przyjmuje w sprawach skarg i wniosków raz w tygodniu w poniedziałek w godzinach od 10.00 do 12.00.
    2. W placówce jest prowadzony rejestr skarg i wniosków.
    3. Skargi, które nie wymagają postępowania wyjaśniającego winny być załatwione niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu czternastu dni, natomiast pozostałe w terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.
    4. Nadzór nad organizacją przyjmowania i załatwiania spraw obywateli, skarg i wniosków sprawuje Dyrektor.

    Rozdział IX

    Postanowienia końcowe

    § 21

    Wszelkie zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Placówki dokonywane będą w trybie właściwym dla jego ustalenia.

    ZAŁĄCZNIK NR 1- STRUKTURA ORGANIZACYJNA

    ZAŁĄCZNIK NR 1- STRUKTURA ORGANIZACYJNA

      Dyrektor
     Dział Administracyjny  Dział Opiekuńczo-Wychowawczy

    Główny księgowy

    Sekretarka

    Starszy Wychowawca - Koordynatorzy

    Wychowawcy

    Psycholog

    Pedagog

    Attachments:
    Download this file (95_XII_15.pdf)95_XII_15.pdf[ ]Barbara Gorzawska-Leszczyńska551 kB1111 Downloads2015-08-22 18:17

    Uchwała Nr 41/VI/15 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 26 marca 2015 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo -Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach

    Na podstawie przepisu art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2013r, poz. 595 ze zm.) Zarząd Powiatu uchwala

    § 1.

    Przyjąć Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

    § 2.

    Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.

    § 3.

    Traci moc Uchwała Nr 62/ X/07 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 11 kwietnia 2007 roku w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.

    § 4.

    Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

     

    Czytaj więcej: Uchwała Nr 41/VI/15 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 26 marca 2015 roku w sprawie uchwalenia...

    Uchwała nr 214/LXXVIII/2001 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 18 grudnia 2001 r. w sprawie: regulaminu organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce - Leszczynach jednostki organizacyjnej Powiatu Rybnickiego.

    Tekst uchwały w załączeniu.

    Attachments:
    Download this file (214_LXXVIII_01.PDF)214_LXXVIII_01.PDF[ ]Barbara Gorzawska-Leszczyńska2562 kB1072 Downloads2015-02-05 21:17

    Uchwała nr 171/XXXVIII/04 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 17 czerwca 2004 r. w sprawie: regulaminu organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo - Wychowawczej typu interwencyjno-socjalizacyjnego w Czerwionce - Leszczynach.

    Tekst uchwały w załączeniu.

    Attachments:
    Download this file (171_XXXVIII_04.pdf)171_XXXVIII_04.pdf[ ]Barbara Gorzawska-Leszczyńska107 kB885 Downloads2015-02-05 21:10