O biuletynie
ESP
UCHWAŁA NR 95/XII/15 ZARZĄDU POWIATU W RYBNIKU z dnia 24 lipca 2015 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo -Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach
Na podstawie przepisu art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2013r, poz. 595 ze zm.)
Zarząd Powiatu uchwala
§ 1.
Przyjąć Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.
§ 3.
Traci moc Uchwała Nr 41/ VI/ 15 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 26 marca 2015 roku w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Uchwały Nr 95/XII / 2015 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 24 lipca 2015r.
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach, zwany dalej „Regulaminem” określa zasady wewnętrznej organizacji oraz strukturę i zakres działania komórek organizacyjnych, wchodzących w jej skład.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach,
2) Placówce – należy przez to rozumieć Powiatową Placówkę Opiekuńczo-Wychowawczą w Czerwionce-Leszczynach typu socjalizacyjnego.
§ 3
- Placówka działa na podstawie:
- właściwych przepisów prawa dla jednostek budżetowych oraz instytucjonalnej pieczy zastępczej,
- Statutu nadanego uchwałą Rady Powiatu Rybnickiego,
- niniejszego Regulaminu.
- Pełna nazwa Placówki brzmi:
Powiatowa Placówka Opiekuńczo-Wychowawcza w Czerwionce-Leszczynach.
- Siedziba Placówki znajduje się w Czerwionce-Leszczynach, ul.3-go Maja 42.
- W skład Placówki wchodzą:
• Mieszkanie rodzinkowe - Palowice, ul. Szeroka 2A,
• Mieszkanie rodzinkowe - Czerwionka-Leszczyny, ul. 3-go Maja 85.
- Placówka jest placówką opiekuńczo-wychowawczą typu socjalizacyjnego.
- Placówka jest jednostką budżetową Powiatu Rybnickiego.
§ 4
1. Organem prowadzącym Placówkę jest Powiat Rybnicki.
2. Nadzór nad przestrzeganiem standardu wychowania i opieki w Placówce sprawuje Wojewoda.
§ 5
Regulamin określa organizację, zadania oraz zakres opieki i wychowania dzieci pozbawionych częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej realizowane przez Placówkę.
Rozdział II
Podstawowe zasady organizacji Placówki
§ 6
Funkcjonowanie Placówki opiera się na zasadach jednoosobowego kierownictwa, służbowego podporządkowania, podziału czynności służbowych i indywidualnej odpowiedzialności za wykonywanie powierzonych zadań.
§ 7
- Działalnością Placówki kieruje i reprezentuje ją na zewnątrz Dyrektor.
- Dyrektora Placówki zatrudnia i zwalnia Zarząd Powiatu Rybnickiego.
- Zwierzchnikiem służbowym Dyrektora jest Starosta Rybnicki.
- Dyrektor działa jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Powiatu Rybnickiego.
- Wynagrodzenie i inne warunki płacy Dyrektora ustala Starosta Rybnicki.
- Organizację pracy w Placówce, prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników określa Regulamin Pracy.
- Podczas nieobecności Dyrektora prawo do podpisywania dokumentów posiada upoważniony pisemnie pracownik Placówki.
§ 8
Do kompetencji Dyrektora Placówki należy w szczególności:
- Kierowanie całokształtem działalności Placówki i reprezentowanie jej na zewnątrz;
- Wydawanie zarządzeń i poleceń służbowych dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania Placówki, wykonywanie uprawnień pracodawcy i zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników zatrudnionych w Placówce;
- Prowadzenie polityki kadrowej Placówki;
- Nadzór nad przestrzeganiem dyscypliny pracy w Placówce;
- Planowanie i dysponowanie środkami budżetowymi Placówki na podstawie upoważnienia;
- Sprawowanie nadzoru nad działalnością finansowo - księgową Placówki;
- Planowanie, wytyczanie kierunków działania i organizacja pracy Placówki oraz koordynowanie i nadzorowanie realizacji zadań przez Placówkę;
- Zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej oraz bieżącej oceny jej funkcjonowania;
- Współdziałanie z samorządami terytorialnymi, administracją rządową, jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej, służbą zdrowia, szkołami, organizacjami pozarządowymi, Policją, sądami, prokuraturą i innymi instytucjami w zakresie realizacji zadań Placówki;
Rozdział III
Struktura organizacyjna Placówki
§ 9
W Placówce tworzy się następujące komórki organizacyjne:
- Dział Administracyjny – A;
- Dział Opiekuńczo-Wychowawczy – OW;
§ 10
- Działem Opiekuńczo- Wychowawczym Placówki kierują – starsi wychowawcy – koordynatorzy.
- Działalnością Działu Administracyjnego kieruje Główny Księgowy.
- Pracownicy wymienieni w ust. 1 i 2 odpowiadają przed Dyrektorem za organizację wewnętrzną oraz skuteczność działania podległych działów organizacyjnych.
- Szczegółową strukturę organizacyjną Placówki z podziałem na komórki organizacyjne określa schemat organizacyjny Placówki, będący załącznikiem do niniejszego Regulaminu.
§ 11
W działach organizacyjnych tworzy się następujące stanowiska pracy:
1) Dział Administracyjny
a) główny księgowy,
b) sekretarka.
2)Dział Opiekuńczo-Wychowawczy
a) starszy wychowawca - koordynator,
b) wychowawca
c) psycholog,
d) pedagog,
§ 12
- Zadania dla poszczególnych stanowisk pracy określają szczegółowe zakresy czynności.
- Szczegółowy wykaz stanowisk, wymaganych kwalifikacji oraz wynagrodzeń określa Regulamin Wynagradzania.
Rozdział IV
Zakres zadań komórek organizacyjnych Placówki
§ 13
- Do zadań poszczególnych działów organizacyjnych należy:
- Dział administracyjny:
Główny księgowy
Do zadań głównego księgowego należy w szczególności:
- Kierowanie Działem Administracyjnym;
- Prowadzenia rachunkowości jednostki, w tym:
- Bieżąca ewidencja operacji finansowych,
- Ewidencja operacji związanych z obsługą Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych;
- Dokonywanie wyceny aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego placówki;
- Wykonywania dyspozycji środkami pieniężnymi, w tym:
- Realizacja przelewów,
- Odprowadzanie dochodów budżetowych do budżetu jednostki samorządu terytorialnego
- Dokonywania wstępnej kontroli:
- zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
- Naliczanie i wypłata wynagrodzeń, ich pochodnych i innych należności, dokonywanie potrąceń z wynagrodzeń oraz naliczanie i odprowadzanie składek ZUS, sporządzanie związanych z tym deklaracji;
- Sprawowanie bieżącego nadzoru nad wydatkowaniem środków budżetowych oraz przestrzeganiem dyscypliny budżetowej;
- Kontrola wewnętrzna kasy;
- Sporządzanie sprawozdań budżetowych i finansowych;
- Opracowywanie okresowych analiz, ocen i prognoz realizacji budżetu;
- Sporządzanie planów finansowych i ich zmian;
- Przygotowywanie projektów zarządzeń dotyczących gospodarki finansowej;
- Wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.
Sekretarka
Do zadań sekretarki należy w szczególności:
- Prowadzenie kancelarii ogólnej oraz archiwum;
- Pełnienie obowiązków kasjera i prowadzenie związanej z tym dokumentacji;
- Redagowanie pism;
- Prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
- Przygotowywanie projektów regulaminów, instrukcji i zarządzeń oraz sprawozdań jednostki;
- Prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników;
- Gospodarka rzeczowymi składnikami majątkowymi;
- Zaopatrzenie materiałowo – techniczne;
- Prowadzenie spraw kadrowych;
- Prowadzenie spraw z zakresu ustawy o zamówieniach publicznych;
- Przygotowywanie i prowadzenie spraw związanych z naborem na wolne stanowiska pracy;
- Przygotowywanie projektów umów cywilnych oraz prowadzenie ich rejestru;
- Prowadzenie księgi meldunkowej oraz księgi ewidencyjnej wychowanków;
- Wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności
od potrzeb.
II. Dział Opiekuńczo-Wychowawczy:
Starszy wychowawca - Koordynator:
Do zadań starszego wychowawcy – koordynatora poza zadaniami wychowawcy należy
w szczególności:
1) kierowanie Działem Opiekuńczo-Wychowawczym;
2) pobieranie i rozliczanie pobranych zaliczek na potrzeby Placówki;
3) odpowiedzialność za zaopatrzenie Placówki (mieszkań rodzinkowych) w artykuły i środki niezbędne do bieżącego funkcjonowania;
4) koordynowanie codziennej pracy wychowawców oraz funkcjonowania mieszkań;
5) opracowywanie rocznych planów pracy i sprawozdań z wykonania zadań;
6) nadzór nad funkcjonowaniem Placówki (mieszkań rodzinkowych) i realizacją planu pomocy dziecku;
7) współdziałanie z rodzicami, opiekunami prawnymi i rodzinami zaprzyjaźnionymi;
8) kontrola dokumentacji prowadzonej przez wychowawców;
9) dokonywanie kontroli pomieszczeń na terenie Placówki (mieszkań rodzinkowych) i informowanie Dyrektora o potrzebach wynikających z funkcjonowania jednostki;
10) współpraca ze szkołami oraz innymi instytucjami;
11) odpowiedzialność za powierzone mienie na terenie Placówki (mieszkań rodzinkowych;
12)koordynowanie spotkań, uroczystości oraz wyjazdów;
13) gospodarka rzeczowymi składnikami majątkowymi;
14) sporządzanie sprawozdań zleconych przez Dyrektora;
15) wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.
Wychowawcy:
Do zadań wychowawców należy w szczególności:
- Sprawowanie bezpośredniej opieki nad dziećmi, zapewnienie im bezpieczeństwa.
- Organizowanie pracy w grupie oraz pracy indywidualnej z dzieckiem;
- Wdrażanie wychowanków do higienicznego trybu życia oraz samodzielnego funkcjonowania;
- Organizowanie czasu wolnego i nauki, w tym uczestniczenie w zajęciach edukacyjnych, rekreacyjnych i sportowych;
- Opracowanie i realizacja indywidualnego planu pracy z wychowankiem;
- Przygotowanie dzieci do samodzielnego życia;
- Wyposażenie wychowanków w odzież i przybory szkolne oraz inne niezbędne przedmioty osobistego użytku;
- Współpraca z psychologiem i pedagogiem w podejmowaniu działań rekompensujących brak wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujących do życia w społeczeństwie;
- Znajomość sytuacji rodzinnej i prawnej dziecka, współpraca i stały kontakt z rodziną dziecka oraz rodzinami zaprzyjaźnionymi;
- Współpraca w zakresie opieki i wychowania ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z ośrodkami pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi, a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz organizacjami społecznymi;
- Właściwe i systematyczne prowadzenie pełnej dokumentacji opiekuńczo-wychowawczej , a zwłaszcza:
- indywidualnych planów pracy z dzieckiem,
- kart pobytu dziecka w Placówce,
- dokumentacji grupy;
- Uczestniczenie w naradach i posiedzeniach Zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka;
- Sprawozdawczość z pracy opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznej;
- Inicjowanie działań niezbędnych do unormowania sytuacji rodzinnej dziecka i umożliwienie powrotu dziecka do rodziny;
- Systematyczny kontakt z nauczycielami szkół, wychowawcami klas, kierownikami warsztatów szkolnych, opiekunami praktyk powierzonych wychowanków. Analiza wyników nauczania, wychowania, frekwencji w szkole i na praktykach zawodowych;
- Pełna odpowiedzialność za sumienną realizację pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej;
- Dokonywanie analizy semestralnej i całorocznej pracy pedagogicznej oraz z zakresu prowadzonego koła zainteresowań. Przedstawienie Dyrektorowi wniosków i propozycji mających na celu usprawnienie działalności Placówki. Likwidowanie zaistniałych uchybień, naruszeń, nieprawidłowości i ich przyczyn;
- W przypadku samowolnego opuszczenia Placówki przez wychowanka, wychowawca pełniący dyżur zgłasza fakt Policji;
- O powrocie wychowanka wychowawca zawiadamia wszystkie właściwe instytucje;
- Wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.
Psycholog i pedagog:
1. Do zadań psychologa i pedagoga należy w szczególności:
1) przygotowanie diagnozy psychofizycznej dziecka,
2) prowadzenie zajęć specjalistycznych,
3) sporządzanie kart udziału w zajęciach specjalistycznych,
4) prowadzenie poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego dla rodziców dzieci przebywających w Placówce,
5) sporządzanie arkuszy badań i obserwacji psychologicznych oraz pedagogicznych,
6) utrzymywanie kontaktu z pedagogami szkolnymi, wychowawcami dzieci, kuratorami sądowymi,
7) uczestnictwo w posiedzeniach zespołu ds. okresowej oceny sytuacji dziecka,
8) współpraca z rodziną dziecka, z osobami biorącymi udział w procesie wychowawczym dziecka, z sądem oraz innymi instytucjami,
9) pomoc wychowawcom w profilaktyce trudności wychowawczych i zaburzeń w zachowaniu poprzez indywidualne i grupowe spotkania z wychowankami ( pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów, informacje dotyczące prawidłowego i nieprawidłowego zaspokajania potrzeb),
10) sporządzanie sprawozdań zleconych przez Dyrektora,
11) wykonywanie innych prac zleconych przez Dyrektora Placówki w zależności od potrzeb.
Rozdział V
Wychowankowie
§ 14
Prawa i obowiązki wychowanków Placówki.
1. Prawa wychowanka do:
1) wszechstronnego rozwoju zgodnie z Kartą Praw Dziecka;
2) opieki wychowawczej;
3) ochrony i poszanowania jego godności oraz życzliwego i podmiotowego traktowania;
4) wyrażania własnych poglądów we wszystkich sprawach jego dotyczących;
5) swobodnego wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia w Placówce, a także światopoglądowych i religijnych;
6) uznania i poszanowania osobistych przekonań religijnych;
7) życzliwego traktowania przez wychowawców oraz innych pracowników Placówki;
8) rozwijania swoich zdolności i zainteresowań w trakcie procesu dydaktycznego i wychowawczego;
9) systematycznej, jawnej, obiektywnej i umotywowanej oceny swojej wiedzy, umiejętności i zachowania;
10) dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, a także terapeutycznych i rewalidacyjnych, o ile są takie wskazania dla dziecka;
11) zaopatrzenia w podręczniki, pomoce i przybory szkolne;
12) utrzymania osobistych kontaktów z rodzicami i osobami bliskimi,
13) samodzielnych wypisów - po ukończeniu trzynastego roku życia oraz po uzyskaniu zgody wychowawcy,
§ 15
2. Obowiązki wychowanka :
1) przestrzeganie postanowień zawartych w regulaminie Placówki;
2) uznawanie godności i podmiotowości innych osób;
3) dbałość o życie, zdrowie, higienę oraz rozwój własny, kolegów i koleżanek;
4) dbałość o wspólne dobro, ład i porządek w Placówce;
5) systematyczne uczęszczanie na wszystkie zajęcia szkolne, a w razie nieobecności dostarczenie usprawiedliwienia;
6) zwracanie się z szacunkiem do innych;
7) przestrzeganie zasad kultury współżycia społecznego;
8) świadome i rzetelne wykonywanie poleceń i zarządzeń Dyrektora, wychowawców
i innych pracowników Placówki;
9) zabieranie ze sobą legitymacji szkolnej przy opuszczaniu Placówki;
10) punktualny powrót do Placówki;
11) dbanie o sprzęt, wyposażenie, urządzenia, czystość i porządek pomieszczeń oraz terenu wokół Placówki;
12) poszanowanie podręczników, pomocy szkolnych i sprzętu;
13) sumienne wykonywanie prac z zakresu samoobsługi;
14) nienaganne zachowanie w miejscach publicznych;
§ 16
- Wychowankowie mają prawo do odwiedzin ze strony rodziny oraz osób znaczących dla dziecka.
- W dni nauki szkolnej odwiedziny odbywają się w godzinach od 16.00 do 18.00, a w dni wolne od godziny 14.00 do 18.00.
- Wychowawca może wyrazić zgodę na odwiedziny w innym terminie niż wskazany
w ust. 2
.
Rozdział VI
Organizacja działalności kontroli
§ 17
1. Kontrola jako integralny element nadzoru obejmuje wszystkie czynności, których celem jest ocena prawidłowości działania, sposobu realizacji zaplanowanych zadań pod kątem ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz usuniecie stwierdzonych w czasie kontroli nieprawidłowości.
2. Za zorganizowanie i prawidłowe działanie kontroli odpowiadają:
a) Dyrektor – w odniesieniu do całokształtu działalności Placówki,
b) Główny Księgowy – w zakresie realizacji budżetu Placówki.
Rozdział VII
Przyjmowanie, rejestrowanie i załatwianie skarg i wniosków
§ 18
- Dyrektor Placówki przyjmuje w sprawach skarg i wniosków raz w tygodniu w poniedziałek w godzinach od 10.00 do 12.00.
- W placówce jest prowadzony rejestr skarg i wniosków.
- Skargi, które nie wymagają postępowania wyjaśniającego winny być załatwione niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu czternastu dni, natomiast pozostałe w terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego.
- Nadzór nad organizacją przyjmowania i załatwiania spraw obywateli, skarg i wniosków sprawuje Dyrektor.
Rozdział IX
Postanowienia końcowe
§ 21
Wszelkie zmiany w Regulaminie Organizacyjnym Placówki dokonywane będą w trybie właściwym dla jego ustalenia.
ZAŁĄCZNIK NR 1- STRUKTURA ORGANIZACYJNA
ZAŁĄCZNIK NR 1- STRUKTURA ORGANIZACYJNA
Dyrektor | |
Dział Administracyjny | Dział Opiekuńczo-Wychowawczy |
Główny księgowy Sekretarka |
Starszy Wychowawca - Koordynatorzy Wychowawcy Psycholog Pedagog |
Uchwała Nr 41/VI/15 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 26 marca 2015 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo -Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach
Na podstawie przepisu art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2013r, poz. 595 ze zm.) Zarząd Powiatu uchwala
§ 1.
Przyjąć Regulamin Organizacyjny Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2.
Wykonanie uchwały powierza się Dyrektorowi Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.
§ 3.
Traci moc Uchwała Nr 62/ X/07 Zarządu Powiatu w Rybniku z dnia 11 kwietnia 2007 roku w sprawie Regulaminu Organizacyjnego Powiatowej Placówki Opiekuńczo-Wychowawczej w Czerwionce-Leszczynach.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Strona 1 z 2